Flätade fat

Flätat fat - 2
Flätat fat - 1  Flätat fat - 3

Flätade fat i stengodslera är väldigt trevligt att syssla med. Jag har just nu det hittills största i verkstaden och jag hoppas att det håller igenom alla processer innan det är klart att tas ur ugnen för sista gången.

När jag gör dessa fat rullar jag långa korvar, det går åt ca 22 - 26 stycken, beroende på hur tätt och hur stort fatet ska bli. Antingen behåller jag rundlarna och flätar med dem eller så plattar jag till dem med en kruskavel.

* Första fatet är ringlat och ej glaserat. Jag har använt mig av spillbitar av lera i olika färger, därav effekten med olika färgpartier.
* Nästa fat är kruskavlat och glacerat. Har lämnat en kil för att visa leran under glacyren.
* Det gröna fatet är också tillplattat med kavel, men inte glacerat. Jag har i stället målat med en speciell färg.

Jag började gå på kurs i keramik hösten 1981, så det är några år sen nu. Sen ca 3 år tillbaka har jag egen verkstad där jag hyr ut platser till sex andra personer och vi jobbar på olika sätt. Drejade slutade jag göra för 15 år sen,  för jag klarade inte av det för ryggen skull längre. Min drejskivar lånar jag ut så länge, den vill jag inte göra mig av med. Det är en gammal sparkmodell. Två av tjejerna i verkstaden har elektriska. Men att dreja är bara en teknik av många och jag ringlar alltså mest.

När jag gick på kurs betalade jag dyra kronor för få timmar som jag ville utnyttja till max och lite till. Det var en dålig kombination för ryggen, jag kunde sällan vara kvar och jobba de tre timmar kursen höll på. Att "vara sig själv" är bra då jag kan gå dit nån timme då och då och inte ha nån press på att producera.

Anmaja

Kommentarer:
Postat av: Andreas

Coola bilder! Imorgon köper jag ny pepparkaksdeg och börjar fläta.

Hur får man tag på drejskivar? Måste man ha en verkstad eller funkar vardagsrummet lika bra om man ändå bor ensam?

Är fortfarande novis inom drejning men har god erfarenhet av ryggsmärtor (tyvärr...) undrar jag på vilket sätt drejning (heter det så?) frestar på ryggen. En dum fråga kanske men jag är nyfiken.

Är också stelopererad i ryggen sedan några år tillbaka och har problem att använda min ugn (men det gick igår iaf). Kan man använda brödrosten?

Postat av: Anmaja

Ha, ha, ha... Du får mig att skratta. Det går nog säkert med brödrosten om Du flätar med pepparkaksdegen, men mina stengodsleror vill gärna värma sig i 1200 grader. Ja tolvhundra grader. Det går varken i brödrost eller vanlig ugn.

Nej nån verkstad behövs ju inte, det går bra med vardagsrummet, men en ugn som bränner 1200 bör man ha förstås och den passar nog bättre i verkstaden...

Ryggsmärtor är inte kul. Jag har väl ungefär lika erfarenhet av dem som att dreja. När man drejar sitter man lite lätt framåtlutad och den ställningen klarar jag inte av längre. Det är som att diska eller skala potatis, samma ställning, och det är inte alls bra för min rygg. Trist, men så är det och det går ju att leva med. Inget som är dödligt och det kan jag vara glad för.

Kul att Du gillar mina bilder - tack för det. Jag ska nog visa lite nya Kalmarbilder i min blogg i kväll. Eller i morgon. Ska först kolla om Du har skrivit nåt i Din blogg idag.

Anmaja

2005-12-19 @ 21:57:55
URL: http://anmaja.blogg.se/
Postat av: Andreas Karelid

Det var svårt att fläta med pepparkaksdeg. Och göra pepparkakor i brödrosten var inte heller så lätt. Årets tredje brödrost har gått i graven...

Undrar om det finns någon ny på Sallén med fet effekt i...

Kalmar och Småland är bäst!

2005-12-20 @ 00:03:22
URL: http://fourier.blogg.se

Ny kommentar:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback
hits